Για την πλοήγηση


Άρθρα - Δημοσιεύσεις


9/7 Δελτίο Τύπου - Ενημέρωση Γονέων σχετικά με τον ΕΟΠΥΥ..

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ – ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Με την πρόσφατη ψήφιση του νόμου 4549/2018 άρθρο 27 (ΦΕΚ 105Α/14.6.2018) και την έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ 2284Β/15.6.2018), το Υπουργείο Υγείας και ο ΕΟΠΥΥ επιχειρούν για άλλη μία φορά να επιβάλουν στους επιστήμονες που παρέχουν Ειδικές Θεραπείες (λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, κλπ) μια έμμεση σύμβαση με επαχθείς όρους, η οποία έχει έναν και μοναδικό στόχο: την οριζόντια μείωση της δαπάνης για τα παιδιά και τους εφήβους που χρήζουν ειδικών θεραπειών.


Πλέον συγκεκριμένα και συνοπτικά: με την έκδοση ηλεκτρονικής γνωμάτευσης από παιδίατρο, παιδοψυχίατρο, νευρολόγο-ψυχίατρο κ.λπ. εκδίδεται παράρτημα της γνωμάτευσης που προσδιορίζει το προς αποζημίωση ποσό σύμφωνα με τον Κανονισμό του ΕΟΠΥΥ και το οποίο παραδίδεται στον δικαιούχο (ασφαλισμένο) προκειμένου αυτός να το καταθέσει αντί χρημάτων (υπό μορφή κουπονιού - voucher) στον μη συμβεβλημένο (!) ιδιώτη επιστήμονα που παρέχει ειδική θεραπεία. Αυτός με τη σειρά του θα το καταθέσει προς πληρωμή στον ΕΟΠΥΥ με την προβλεπόμενη διαδικασία και τις προβλεπόμενες κρατήσεις του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (claw back) και έκπτωσης επί του τζίρου (rebate).


Εμείς οι φορείς επαγγελματιών Ειδικής αγωγής και τα μέλη μας, μέσω των Γενικών Συνελεύσεων που πραγματοποιήσαμε, αποφασίσαμε ότι δεν θα δεχθούμε καμία εκβιαστική έμμεση σύμβαση από τον ΕΟΠΥΥ, με όποια μορφή και εάν προταθεί. Δεν πρόκειται να δεχθούμε ως πληρωμή τα voucher του ΕΟΠΥΥ με τους επαχθείς και εν πολλοίς απροσδιόριστους όρους (πότε πληρώνονται - με ποιους όρους εξόφλησης - τι ποσό - για ποιον αριθμό θεραπειών, αφού ο νέος Κανονισμός που επίσης πρόσφατα εξεδόθη στο ΦΕΚ 2315Β/18.6.2018 αφήνει στην ουσία αρρύθμιστα τα θέματα της Ειδικής Αγωγής). Συνεχίζουμε να προσφέρουμε με συνέπεια και αξιοπρέπεια τις υπηρεσίες μας σε παιδιά και εφήβους που έχουν την ανάγκη μας και καλούμε τους γονείς, που ως ασφαλισμένοι καταβάλουν κάθε μήνα τις εισφορές τους, να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους.


Ιδού πως διαμορφώνεται η νέα κατάσταση και πώς θίγονται τα δικαιώματα των ασφαλισμένων γονέων και παιδιών:

●       Έχει ήδη αποφασιστεί, αυθαίρετη μείωση του προϋπολογισμού για την Ειδική Αγωγή, χωρίς να υπάρχει μια επιδημιολογική μελέτη για τις πραγματικές ανάγκες του πληθυσμού.

●       Την μείωση αυτή ζητούν να επωμιστούμε εμείς, αφού με τον μηχανισμό του claw back, σε περίπτωση υπέρβασης του κλειστού προϋπολογισμού που θεωρείται δεδομένη, θα πρέπει να επιστρέψουμε αυτά που θα έχουμε λάβει παρόλο που θα αφορούν δεδουλευμένες υπηρεσίες μας.

●       Παρόλο που η πληρωμή μας θα γίνεται μέσω των «voucher» και μάλιστα σε άγνωστη ημερομηνία και με άγνωστους όρους εξόφλησης, οι υποχρεώσεις μας (εισφορές, φόροι, εργαζόμενοι κ.α.) θα πρέπει να πληρώνονται εμπρόθεσμα με χρήμα.

●       Ενισχύεται η γραφειοκρατία, καθώς μαζί με τις νέες γνωματεύσεις θα πρέπει να εκδίδονται και τα voucher, ενώ θα είναι απαραίτητο στην πλειοψηφία των περιπτώσεων οι γνωματεύσεις να ανανεώνονται κάθε 4 μήνες.

●       Διαταράσσονται για άλλη μια φορά τα θεραπευτικά προγράμματα χιλιάδων παιδιών, σε όλη την Ελλάδα, με πρόχειρες και εκβιαστικές αποφάσεις, χωρίς καμία απολύτως πρότερη διαβούλευση. Οι γονείς είναι εκείνοι που θα πρέπει να αναζητήσουν - και αν βρουν - άλλο θεραπευτή που θα θέλει να συμβληθεί με τον ΕΟΠΥΥ ή θα αποδεχθεί την πληρωμή του με voucher.

Διαβάστε περισσότερα.

 

Δυσλεξία

O όρος Δυσλεξία ακούγεται συχνά την τελευταία δεκατία χώρις όμως να γνωρίζουμε όλοι μας σε τι αναφέρεται και συχνά πολλοί ονοματίζουμε όλες τις δυσκολίες του λόγου και της άρθρωσης σαν δυσλεξία.

Η Δυσλεξία  λοιπόν, αναφέρεται στην δυσκολία κατάκτησης των μηχανισμών του γραπτού λόγου και της επεξεργασίας αυτού. Το δυσλεξικό άτομο παρουσιάζει μειωμένη ικανότητα έκφρασης σε όλους τους τομείς του γραπτού λόγου, δηλαδή στην ανάγνωση, τη γραφή, την ορθογραφία και τη κατανόηση. Από την άλλη, τα δυσλεξικά άτομα έχουν απολύτως φυσιολογική νοημοσύνη και ξαφνιάζουν με τη φαντασία, το χιούμορ, την επινοητικότητα και τις συνδυαστικές τους ικανότητες.

Για να πιθανολογήσουμε την ύπαρξη δυσλεξίας πρέπει να εμφανιστούν περισσότερα από ένα συμπτώματα, τα οποία και παρουσιάζονται συνοπτικά και γενικά ως:

  • Δυσκολία προσανατολισμού στο χώρο και τον χρόνο
  • Δύσκολη επεξεργασία ακουστικών πληροφοριών
  • Περιορισμένη οργάνωση
  • Απροσεξία και περισπασμός της προσοχής
  • Περιορισμένες ικανότητες στο παιχνίδι
  • Δισταχτικός λόγος και δυσκολία έκφρασης
  • Δυσκολία εύρεσης κατάλληλων λέξεων
  • Δύσκολη απομνημόνευση ονομάτων, τοποθεσιών, σειρών κ.λ.π.
  • Περιορισμένη αυτοεκτίμηση
  • Δυσκολία εκμάθησης του μηχανισμού ανάγνωσης και γραφής
  • Χαμηλή κατανόηση κατά την ανάγνωση
  • Αργή ανάγνωση, χωρίς ρυθμό και μελωδικά στοιχεία
  • Προβληματική ανάγνωση με συγκεκριμένα παθολογικά χαρακτηριστικά (αντικαταστάσεις, παραλείψεις, χάσιμο γραμμής κ.α)

Στην προσχολική ηλίκια κάποια από τα παραπάνω «σημάδια» μπορεί είναι εμφανή και το επόμενο βήμα θα είναι η περαιτέρω διευρύνση τους από τους ειδικούς. Η τελική διάγνωση της Δυσλεξίας δεν μπορεί να γίνει πριν την επαφή του παιδιού με τον γραπτό λόγο συνεπώς πριν την είσοδο του στο δημοτικό σχολείο. Η έγκαιρη διάγνωση της (έως τη Γ’δημοτικού) και η εφαρμογή εξατομικευμένης θεραπείας με τη χρήση τεχνικών οδηγεί το άτομο στην εκμάθηση και εφαρμογή στρατηγικών επίλυσης των προβλημάτων που αντιμετωπίζει στον γραπτό λόγο.

Προτάσεις για γονείς και εκπαιδευτικούς

  • Παραδεχτείτε τις δυσκολίες του παιδιού και συζητήστε μαζί του για αυτές
  • Αναθέστε στο παιδί πρωτοβουλίες για να τονώσετε την αυτοεκτίμηση του
  • Δημιουργήστε μαζί με το παιδί, ωραίο περιβάλλον εργασίας στο σχολείο και το σπίτι, ήσυχο με τον κατάλληλο φωτισμό και τον απαραίτητα εξοπλισμό
  • Βοηθήστε το παιδί με θετικό τρόπο στις σχολικές εργασίες του, οργανώνοντας μαζί ένα πρόγραμμα μελέτης
  • Ανταμείψτε την πρόοδο του παιδιού χρησιμοποιώντας πολλούς επαίνους
  • Προσφέρετε στο παιδί δραστηριότητες στις οποίες αναδεικνύονται τα δυνατά του σημεία , ταλέντα και χαρίσματα
  • Βοηθήστε το παιδί στις σχέσεις του με τους συμμαθητές
  • Αν παρατηρήσετε κάποια δυσκολία στο παιδί στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, συμβουλευτείτε τους ειδικούς για σας να εφησυχάσουν ή να επιβεβαιώσουν τις ανησυχίες σας
Όταν τα παιδιά φωνάζουν οι φωνητικές χορδές υποφέρουν

Η φωνή μας παράγεται από τις φωνητικές χορδές που βρίσκονται στον λάρυγγα. Μπορούμε να τις παρομοιάσουμε με δύο παράλληλα, αντικρυστά κορδόνια τα οποία κάθε φορά που μιλάμε συγκλίνουν κατά το μήκος τους. Ο αέρας που αναπνέουμε καθώς βγαίνει, δονεί τα κλειστά κορδόνια  και ο ήχος που παράγεται είναι η φωνή μας. Για να έχουμε μια ωραία, καθαρή και καλή φωνή χρειάζεται να κλείνουμε τις φωνητικές χορδές απαλά και καλά, να τους παρέχουμε μεγάλη ποσότητα αέρα και να τις προσέχουμε. Σε αντίθετη περίπτωση,  έχουμε κατάχρηση και κακοποίηση της φωνής με αποτέλεσμα αυτή να αλλοιώνεται και να έχουμε την λεγόμενη Δυσφωνία.

Τα παιδιά είναι επιρρεπή στην εμφάνιση διαταραχών φωνής , διότι συχνά κακοποιούν την φωνή τους.  Πολλά παιδικά ουρλιαχτά  θα ακούσουμε αν  περάσουμε μπροστά από ένα σχολείο την ώρα του διαλείμματος, τη παιδική χαρα, άλλους χώρους συγκέντρωσης τους ακόμα και μέσα στο σπίτι όταν παίζουν μεταξύ τους.  Επίσης, στα παιδιά αρέσει να μιμούνται ζώα και να παράγουν περίεργες φωνές στα παιχνίδια τους.  Αυτές τους οι συνήθειες κουράζουν, τραυματίζουν και εξαντλούν τις φωνητικές χορδές με αποτέλεσμα αυτές να υποφέρουν και να παρατηρήσουμε κάτι από τα παρακάτω:

  1. Συνεχή βραχνάδα φωνής
  2. Φωνή με αλλοιωμένα μελωδικά στοιχεία
  3. Αδύναμη φωνή που συχνά δεν «βγαίνει»
  4. Αλλαγή στη ποιότητα της φωνής κατά την διάρκεια της ομίλιας ( σε τόνο, σε ένταση, σε δύναμη)
  5. Τέντωμα των μυών γύρω από το λαιμό και «πέταγμα» βλεβών
  6. Γούρλωμα των ματιών
  7. Ξηρός βήχας
  8. Αλλαγή της αναπνοής, «δεν φτάνει ο αέρας» (κοντή αναπνοή, άπνοια κλπ)

Σε αυτές τις περιπτώσεις επιβάλλεται ωτορινολαρυγγολογική εξέταση, με την οποία θα διαπιστωθεί το είδος και το μέγεθος της δυσφωνίας. Συνήθως στα μικρά παιδιά συναντάμε τους λεγόμενους κάλους των φωνητικών χορδών  ή αλλίως κομβία, οζίδια, όζοι. Οι κάλοι με κατάλληλο πρόγραμμα λογοθεραπείας θα εξαφανιστούν και το παιδί θα μάθει όλους τους κανόνες καλής χρήσης, φροντίδας και προστασίας της φωνής.

Ας μοιραστούμε κάποιους γενικούς κανόνες λοιπόν:

  1. Δεν μιλάω σε κάποιον από απόσταση αλλά τον πλησιάζω
  2. Αν στεγνώνει ο λαιμός μου πίνω νερό, χυμό πορτοκάλι ή άλλα ροφήματα σε θερμοκρασία δωματίου, όχι ζεστά ούτε παγωμένα
  3. Δεν μιλαώ σε θορυβώδεις καταστάσεις προσπαθώντας να ακουστώ δυνατότερα από τον θόρυβο, π.χ.: ανοικτή τηλεόραση ή ραδιόφωνο, έντονη φασαρία κλπ
  4. Αποφεύγω χώρους με καπνό και ξηρή ατμόσφαιρα
  5. Εισπνεώ από τη μύτη
  6. Φροντίζω τη μύτη και το στόμα μου (π.χ. δεν ρουφάω τις μύξες προς τα μέσα)
  7. Μιμούμαι ζώα μόνο σε παιχνίδι, όχι συχνά και μετά πάντα ξεκουράζω τη φωνή μου

Για να εξηγήσουμε στα παιδιά τον μηχανισμό φώνησης, εκτός από τα κορδόνια, μπορούμε να παρομοιάσουμε τις φωνητικές χορδές με τα φτερά μιας πεταλούδας που χρειάζονται φροντίδα για να μην σπάσουν ώστε να σταματήσει να βγαίνει η φωνή μας. Παίζοντας με τα χέρια μας μιμούμενοι την κίνηση των φτερών μπορούμε να κάνουμε βιωματικές ασκήσεις αναπνοής,  δυνατής, αδύναμης, «χαλασμένης» φωνής κλπ. Ίδιας λογικής ασκήσεις μπορούμε να κάνουμε με κορδέλες, σημαιούλες, καλαμάκια κλπ. Τα παιδιά απολαμβάνουν πολύ αυτές τις ασκήσεις και όταν βάζουμε τους κανόνες «καλής φωνής» μέσα στις τάξεις, το ένα παιδί βοηθάει το άλλο και με το πνεύμα της ομαδικότητας κατορθώνουμε να έχουμε ησυχία, καλές φωνές και πολλά παιδικά χαμόγελα.

Κλείνοντας, αξίζει να σημειωθεί ότι διαταραχές φωνής εμφανίζουν συχνά επαγγελματίες όπως: νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, εκφωνητές, τραγουδιστές, προπονητές , στρατιωτικοί κ.α.

Σχολική ετοιμότητα

Τα τελευταία χρόνια ο όρος σχολική ετοιμότητα ακούγεται συχνά, όμως αρκετοί από εμάς δεν γνωρίζουμε τι ακριβώς σημαίνει. Αφορά στην είσοδο και τη φόιτηση  ενός παιδιού στην Α’ Δημοτικού. Η πρώτη δημοτικού απότελεί τη βάση της σχολικής πορείας ενός μαθητή, επομένως πρέπει να είναι καλή και δυνατή ώστε να στηρίζει τις τάξεις που θα ακολουθήσουν.

Το μοναδικό επίσημο κριτήριο εισαγωγής των παιδιών στην πρώτη δημοτικού είναι η ηλικία. Το πιο σημαντικό κριτήριο όμως είναι κατά πόσο το παιδί μπορεί να ανταπεξέλθει με επιτυχία στα μαθήματα και τις σχολικές  του υποχρεώσεις δηλαδή πόσο έτοιμο είναι για το σχολείο . Έτσι λοιπόν, αναφερόμαστε στον όρο Σχολική Ετοιμότητα.

Η διευρεύνηση της Σχολικής Ετοιμότητας πραγματοποιείται από διεπιστημονική ομάδα που απαρτίζεται από: λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, ειδικό παιδαγωγό και ψυχολόγο. Ο κάθε ειδικός χρησιμοποιώντας αξιολογητικές δοκιμασίες εξετάζει το δικό του πεδίο δράσης μελετώντας τις δεξιότητες του παιδιού ώστε να καθοριστεί η σχολική του ετοιμότητα.

 Ας δούμε λοιπόν μερικά  παραδείγματα δεξιοτήτων υπό μορφή απλών ερωτήσεων:

  • Το παιδί αρθρώνει σωστά όλους τους ήχους της γλώσσας μας; Αν όχι, ξεχωρίζει ακουστικά το λάθος του;  Είναι σε θέση να μάθει να γράφει το γράμμα που αντιστοιχεί σε αυτόν τον ήχο ή το μπερδεύει και στο γραπτό λόγο;
  • Το παιδί μπορεί να αφηγηθεί μια απλή μικρή ιστορία; (π.χ.: πως πέρασε την μέρα του)
  • Ανταποκρίνεται σε σύνθετες εντολές; ( π.χ.: σχεδίασε ένα μεγάλο μήλο πάνω στο κόκκινο τραπέζι)
  • Μπορεί να βρεί λέξεις που αρχίζουν από έναν ήχο; (π.χ.: βρες λέξεις που αρχίζουν απο /α/, όπως λέμε αμάξι)
  • Μπορεί να κάνει ακουστικά παιχνίδια με τη δομή της λέξης; (π.χ.: έχω τη λέξη μαχαίρι, βγάζω /μα/, ποια νέα λέξη βγαίνει;)
  • Ξεχωρίζει το δεξί με το αριστερό;
  • Γνωρίζει τοπολογικές έννοιες όπως: πάνω, κάτω, απέναντι, ανάμεσα;
  • Έχει καλή ακουστική και οπτική μνήμη;
  • Πιάνει σωστά το μολύβι; Αν όχι , η λαβή που χρησιμοποιεί το βοηθάει στο γράψιμο ή όχι;
  • Γνωρίζει ποσοτικές έννοιες όπως: γεμάτο, άδειο, περισσότερο, καθόλου, ολόκληρο κλπ;
  • Έχει καλή συγκέντρωση; (π.χ.: όταν του ανατίθεται μια δραστηριότητα την ολοκληρώνει;)
  • Είναι υπερκινητικό; (π..χ.: στριφογυρνάει σαν σβούρα στην καρέκλα του;)
  • Ακολουθεί όρια και κανόνες;
  • Παίζει με παιδιά της ηλικίας του;
  • Συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες και σχολικές εργασίες στο νηπιαγωγείο;
  • Πως είναι το παιχνίδι του; Με τι παίζει; Πως παίζει;
  • Ζωγραφίζει; Σχεδιάζει; Χρωματίζει;
  • Χρησιμοποιεί το ψαλίδι;
  • Όλα τα παραπάνω παραδείγματα είναι απλοποιημένα και δεν αποτελούν από μόνα τους αξιολογητικές δοκιμασίες!

Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε ότι δεξιοτήτες που απαιτούνται για μια επιτυχημένη πορεία στην Α’ Δημοτικού, δεν αναπτύσσονται με τον ίδιο ρυθμό σε όλα τα παιδιά.  Δεν είμαστε όλοι το ίδιο ‘’γρήγοροι’’στην ανάγνωση,  τη γραφή, την ορθογραφία όπως δεν είμαστε όλοι το ίδιο "ψηλοί' ή "αδύνατοι". Επομένως, δεν είναι όλα τα παιδιά έτοιμα να πάνε Α' Δημοτικού λίγο πριν ή αφού έχουν συμπληρώσει τα 6 χρόνια.

Πότε πρέπει να κάνουμε τεστ Σχολικής Ετοιμότητας;

Ιδανικά, λίγο πριν την έναρξη του νηπιαγωγείου ή έστω στο πρώτο τρίμηνο φοίτησης σε αυτό, είναι το καταλληλότερο διάστημα  για την διευρεύνση της σχολικής ετοιμότητας. 

Που να απευθυνθούμε για τεστ Σχολικής Ετοιμότητας;

Στα ΚΕΔΔΥ,  σε Κέντρα Ψυχικής Υγείας, Ψυχοπαιδαγωγικές Μονάδες και φυσικά σε Ιδιωτικά Κέντρα.

Πόση ώρα διαρκεί η αξιολόγηση για την Σχολική Ετοιμότητα;

Αυτό εξαρτάται από πολλούς παράγοντες π.χ.: είναι συνεργάσιμο το παιδί, είναι κουρασμένο , τι τεστ θα χρησιμοποιήσει ο θεραπευτής κλπ. Συνήθως επαρκεί μια αξιολογητική συνεδρία διάρκειας μιας ώρας με τον κάθε θεραπευτή. Δηλαδή 4 με 5 ώρες περίπου στο σύνολο τους. Δοκιμασίες που χορηγούνται σε 10 λεπτά ή μισή ώρα δεν είναι αξιολογητικές αλλά έχουν ανιχνευτικό χαρακτήρα. Δηλαδή ανιχνεύουν αν κάτι δεν πάει καλά χωρίς να μπορούν να το προσδιορίσουν.

Αν τα τεστ δείξουν ότι το παιδί δεν είναι έτοιμο τι γίνεται;

Σε περίπτωση έγκαιρου εντοπισμού, το παιδί ξεκινάει θεραπευτικό προγραμμα για την ανάπτυξη των αδύναμων δεξιοτήτων ώστε να το βοηθήσουμε  να προετοιμαστεί κατάλληλα για τη νέα του σχολική χρόνια. Όμως, αν τα αδύναμα σημεία του παιδιού είναι πάρα πολλά και το χρονικό διάστημα δεν επαρκεί τότε εξετάζεται το ενδεχόμενο της επαναφοίτησης στο νηπιαγωγείο.

Σε αυτή την περίπτωση σημαίνει ότι το παιδί έχει θέματα νοημοσύνης;

Όχι. Η σχολική ετοιμότητα και ο δείκτης νοημοσύνης δεν συνδέονται άμεσα.

Μέσω ποιας διαδικασίας γίνεται η επαναφοίτηση;

Η διαδικασία για την επαναφοιτηση γίνεται μέσω των ΚΕΔΔΥ που δίνει την επίσημη εντολή και χορηγεί την αντιστοιχη έγγραφη επίσημη απόφαση.

Για ποιό λόγο να γίνει επαναφοίτηση;

Η επανάληψη του νηπιαγωγείου μας δίνει μεγάλο χρονικό περιθώριο στη θεραπευτική παρέμβαση και την προετοιμασία του παιδιού για την επόμενη χρονιά.

Η επαναφοίτηση μπορεί να προκαλέσει ψυχολογικά προβλήματα στο παιδί;

Αν το παιδί λάβει την κατάλληλη ενημέρωση με τον κατάλληλο τρόπο,  η επαναφοίτηση δεν  έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχολογία του. Έντονο ψυχολογικό στρες για το παιδί παρατηρείται όταν φοιτεί στην Α’ Δημοτικού και δεν έχει καλή σχολική ετοιμότητα. Τότε κατανοεί ότι δεν ανταποκρίνεται επαρκώς στις σχολικές του υποχρεώσεις ούτε στις προσδοκίες των γονιών του σχετικά με την σχολική του επίδοση. Αυτό με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει σε σχολική άρνηση, χαμηλή αυτοεκτίμηση, απείθαρχη συμπεριφορά, ψυχοσωματικές εκδηλώσεις και ακόμα σοβαρότερες ψυχολογικές συνέπειες.

Συμπέρασματα

Σύμφωνα με τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι είναι πολύ σημαντικό να ξέρουμε αν το παιδί μας είναι έτοιμο να πάει στο Δημοτικό Σχολείο.  Η Α' Δημοτικού αποτελεί τον θεμέλιο λίθο της σχολικής πορείας, καθορίζει μια καλή αρχή και αποφέρει επιτυχή αποτελέσματα. Για να έχουμε καλούς μαθητές,  πρώτα πρέπει να να έχουμε έτοιμους μαθητές στο να δεχτούν γνώση και αυτό δεν  καθορίζεται αποκλειστικά και μόνο από την  χρονολογική τους ηλικία.

 

 

ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ... Μόδα ή Ανάγκη;

Ο όρος Λογοθεραπεία ακούγεται πολύ συχνά την τελευταία δεκαετία. Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε τουλάχιστον έναν γνωστό, φίλο ή συγγενή του οποίου το παιδί κάνει ή έχει κάνει συνεδρίες λογοθεραπείας, ενώ όλο και περισσότερα κέντρα λογοθεραπείας ‘’ξεφυτρώνουν’’ στις γωνιές των δρόμων. Ο κόσμος λέει: ‘’Είναι η μόδα της εποχής μας’’, ‘’βγάζουν όλα τα παιδιά του κόσμου προβληματικά’’, ‘’και εμείς αργήσαμε να μιλήσουμε, δεν πάθαμε και τίποτα που δεν κάναμε λογοθεραπεία’’...

Τέτοιες και άλλες παρόμοιες φράσεις ακούγονται σχετικά με την λογοθεραπεία. Ποιές από αυτές είναι μύθος και ποιές πραγματικότητα; Τι γίνεται λοιπόν με την λογοθεραπεία; Την χρειαζόμαστε ή μας την πλασάρουν;

Για να κάνουμε μια καλή αρχή επιβάλλεται να δώσουμε τον ορισμό της λογοθεραπείας, καθώς η μεγαλύτερη μερίδα του κόσμου θεωρεί ότι πρόκειται για μαθήματα που βοηθάνε τα παιδιά με δυσλεξία, ή αυτά που δεν μιλάνε καθαρά.

Η λογοθεραπεία λοιπόν, είναι η επιστήμη που ασχολείται με την αποκατάσταση δυσκολιών του λόγου, της ομιλίας, της φωνής, της επικοινωνίας και της κατάποσης. Είναι παραϊατρικό επάγγελμα και πραγματοποιείται από θεραπευτές που κάνουν θεραπευτικές συνεδρίες. Απευθύνεται σε όλο το ηλικιακό φάσμα, ξεκινώντας από την βρεφική ηλικία και καταλήγοντας στην τρίτη ηλικία. Ας δώσουμε μερικά παραδείγματα λοιπόν...

Παράδειγμα 1.: μικρά παιδιά, δάσκαλοι, τραγουδιστές, πωλητές σε λαϊκές αγορές κλπ που χρησιμοποιούν καταχρηστικά την φωνή τους μπορεί να εμφανίσουν διαταραχή φωνής σε βαθμό που να μην βγαίνει η φωνή τους όταν θέλουν να μιλήσουν.

Παράδειγμα 2.: ενήλικες μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο δυσκολεύονται να επικοινωνήσουν με τους γύρω τους, εμφανίζοντας δυσκολία είτε στην κατανόηση του λόγου είτε στην παραγωγή. Το ίδιο μπορεί να συμβεί ύστερα από κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις.

Παράδειγμα 3.: ηλικιωμένα άτομα που δεν ακούν καλά λόγω γήρατος, μετά την τοποθέτηση ακουστικών βαρηκοϊας ίσως χρειάζονται συνεδρίες λογοθεραπείας για την ακουστική διάκριση των ήχων.

Παράδειγμα 4.: ένα βρέφος που γεννήθηκε με σχιστεία ή με κάποιο σύνδρομο χρειάζεται πρώιμη λογοθεραπευτική παρέμβαση διότι μπορεί να εμφανίζει δυσκολίες στην κατάποση και τη σίτιση.

Παράδειγμα 5.: στην αντιμετώπιση του καρκίνου του λάρυγγα με ολική αφαίρεση (λαρυγγεκτομή)το άτομο μένει χωρίς φωνή άρα χρειάζεται εναλλακτική φωνή και εναλλακτικές μεθόδους επικοινωνίας.

Μετά από τα παραπάνω παραδείγματα είναι εύκολο να κατανοήσουμε ότι η λογοθεραπεία δεν μπορεί να είναι ‘’της μόδας’’. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι πρόκειται για μια επιστήμη απαραίτητη σε πλήθος ατόμων που εμφανίζουν διάφορες δυσκολίες.

Η λέξη ‘’μόδα’’ αφορά αποκλειστικά και μόνο στις περιπτώσεις παιδιών με δυσκολίες στην άρθρωση, την ομιλία και στις περιπτώσεις δυσλεξίας και μαθησιακών δυσκολιών. Όταν ένα παιδί αργεί να μιλήσει είναι απαραίτητη η αξιολόγηση από εναν λογοθεραπευτή. Σκέψεις του στύλ: ΄’και εγώ όταν ήμουν μικρός είχα αργήσει να μιλήσω’’, ‘’ η κόρη της γειτόνισσας πήγε σε εναν θεραπευτή και δεν είχε αποτέλεσμα’’ και ‘’εντάξει, άργησε αλλά τα είπε μαζεμένα’’ αποτελούν εμπόδιο στην αποτελεσματική αντιμετώπιση μιας δυσκολίας. Προβλήματα στην άρθρωση και καθυστέρηση στην εμφάνιση της ομιλίας κρύβουν βαθύτερες δυσκολίες. Ειδικά στα αγόρια υποβόσκουν έντονες μαθησιακές δυσκολίες. Οπότε αν ένα αγόρι άργησε να μιλήσει και τα είπε όλα μαζεμένα, πολλές φορές φαίνεται ότι όλα είναι καλά μέχρι να πάει στην Α’ δημοτικού. Σε μια πρόσπάθεια να το εξηγήσουμε καλύτερα αυτό, μπορούμε να φανταστούμε τον λόγο και την ομιλία σαν μια τούρτα από διάφορες στρώσεις. Κάθε στρώση βοηθά στην επιτυχία της τούρτας. Η άρθρωση είναι η διακόσμηση της τουρτας, δηλαδή το ανώτερο στρώμα που μας είναι φανερό. Κάποια παιδιά εμφανίζουν δυσκολίες στην άρθρωση που αφορούν μόνο σε αυτό το στρώμα. Άλλα παιδία όμως δεν έχουν καλή άρθρωση επειδή υπάρχουν κενά σε κατώτερα στρώματα. Ο λογοθεραπευτής μπορεί να εξακριβώσει σε ποια κατήγορία ανήκει η δυσκολία ενός παιδιού. Αν ένα παιδί δεν μιλάει καθάρα το ακούμε όλοι μας. Όμως, τον λόγο που δημιουργέι αυτή την δυσκολία, τον σωστό χρόνο παρέμβασης, την σοβαρότητα και τον τρόπο αντιμετώπισης γνωρίζει μονάχα ο λογοθεραπευτής.

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι και πιο παλιά υπήρχαν παιδιά με δυσκολίες. Τότε όμως δεν είμαστε σε θέση να τις εντοπίσουμε, να τις κατονομάσουμε ούτε να τις αντιμετωπίσουμε θεραπευτικά. Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες θεωρούνταν παιδιά τεμπέλικα, παιδιά που βαριούνταν να διαβάζουν ή παιδιά ζωηρά που δεν μπορούσαν να προσαρμοστούν στην τάξη.

Η λογοθεραπεία λοιπόν ειναι μια επιστήμη σύμμαχος του ανθρώπου, παρεμβαίνει και βοηθάει άτομα με δυσκολίες προσφέροντας καθημερινή ποιότητα ζωής. Εχθρός της λογοθεραπείας ειναι το μικρόβιο της ‘’μόδας’’, η μη έκδοση της άδειας άσκησης επαγγέλματος και ολοι οι επιτήδειοι που εκμεταλλευόμενοι αυτα κερδοσκοπούν κακοποιώντας την επιστήμη της λογοθεραπείας.

Το παρακάτω δελτίο τύπου ειναι του Πανελληνίου Συλλόγου Λογοπεδικών – Λογοθεραπευτών και φανερώνει την πικρή αλήθεια...

‘’ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΛΟΓΟΠΕΔΙΚΩΝ – ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΩΝ

ΓΟΝΕΙΣ ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ!! ΓΟΝΕΙΣ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΕΙΤΕ ! ! ΦΡΟΝΤΙΣΤΕΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΘΕΙΤΕ ! !

Τα τελευταία χρόνια ο κλάδος της λογοθεραπείας βιώνει μια κακοποίηση. Τι πρέπει να προσέξουν γονείς ή φροντιστές ενηλίκων για να ζητήσουν βοήθεια.

Το 60 – 70% των αιτημάτων των γονέων στα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα, στους ασφαλιστικούς φορείς, στους ιδιώτες επαγγελματίες αφορούν προβλήματα λόγου και ομιλίας. Αυτή την ανάγκη και το αίτημα εκμεταλλεύονται κάθε ειδικότητας επαγγελματίες του δημοσίου φορέα ή ιδιώτες, μη ειδικοί στη λογοθεραπεία όπου αφενός κοροϊδεύουν γονείς ή φροντιστές ενηλίκων και αφετέρου κακοποιείται η έννοια και ο τομέας της λογοθεραπείας.
Με ποιο τρόπο;


Με την κατευθυνόμενη παραπληροφόρηση προς και από τα ασφαλιστικά ταμεία: όλες οι ανάγκες του ατόμου έχουν μπει μέσα στο «κουτί» λογοθεραπεία – εργοθεραπεία – ειδική διαπαιδαγώγηση οδηγώντας στη διεκπεραίωση και όχι στην θεραπεία του πραγματικού προβλήματος. Ο γονιός πρέπει να ελέγχει και να συνεργάζεται με τους θεραπευτές του παιδιού του. Πολλές φορές αυτό εμποδίζεται. Το πρόβλημα του λόγου, ως επί το πλείστον, είναι το σύμπτωμα και χρειάζεται μια καλή συνεργασία μεταξύ των φορέων, μεταξύ των θεραπευτών, μεταξύ των θεραπευτών και των γονέων για να είναι ικανοποιητικά τα αποτελέσματα της λογοθεραπείας.

Την παραπομπή από το ασφαλιστικό ταμείο προς το θεραπευτικό κέντρο την κατευθύνει η οικονομική συνεργασία (βλέπε ποσοστά) και όχι η κλινική συνεργασία δηλαδή η γνώση, η εμπειρία, η εξειδίκευση του θεραπευτή, η εγγύτητα στη γειτονιά της οικογένειας. Αρκετά ταμεία δεσμεύουν το γονέα, προκειμένου να πάρει έγκριση για τις θεραπείες, να επιλέξει συγκεκριμένο κέντρο, με το οποίο είναι προφανές ότι υπάρχουν παράνομες οικονομικές συμφωνίες.

Μερίδα γιατρών και πανεπιστημιακών που δουλεύουν στα δημόσια νοσοκομεία:
● παραπέμπουν σε συγκεκριμένα κέντρα, χρηματιζόμενοι έως και 40% επί του ποσού
που πληρώνε
ι ο γονιός τη θεραπεία.
● παρεμβαίνουν στη διαδικασία της λογοθεραπείας με το να δίνουν οι ίδιοι ασκήσεις
και συμβουλές, ενώ δεν έχουν αντίστοιχες σπουδές και γνώσεις
● με το να «συμβουλεύουν» τη διακοπή της λογοθεραπείας, που ήδη έχει ξεκινήσει
ένα παιδί σε έναν θεραπευτή, και να παραπέμπουν τους γονείς σε άλλο κέντρο ή
θεραπευτή έναντι προσωπικών ωφελειών.
● υποστηρίζουν την εγκατάσταση πολυεθνικών ή εγχώριων αλυσίδων κέντρων που
κίνητρό τους είναι το επιχειρηματικό κέρδος και όχι η επιστήμη και η θεραπεία,
παραπλανώντας το γονιό μέσω της δύναμης της διαφήμισης και της δέσμευσης της
έγκρισης των συνεδριών.
● αρκετοί λογοπεδικοί – λογοθεραπευτές υφίστανται απειλές, υποτίμηση, υποβάθμιση
και αυτό γιατί :
◊ Το επάγγελμα του λογοθεραπευτή δεν είναι κατοχυρωμένο
◊ Η βασική εκπαίδευση των λογοθεραπευτών, αλλά και η συνεχιζόμενη
εκπαίδευσή τους, είναι περιορισμένες
◊ Ο ρόλος του λογοθεραπευτή μέσα στη διεπιστημονική ομάδα υποβαθμίζεται
◊ Το ελληνικό κράτος δεν έχει κανέναν προγραμματισμό (χρόνια τώρα, παρά τις συστηματικές παρεμβάσεις του Πανελληνίου Συλλόγου Λογοπεδικών – Λογοθεραπευτών με μελέτες, επιστολές, ημερίδες και παραστάσεις στα υπουργεία) για έναν κλάδο με τόση μεγάλη σημασία στη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια φροντίδα του πληθυσμού.

Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος
Κωνσταντίνος Ρόγκας

Η Γ. Γραμματέας
Ισμήνη Τόλη’’

 

 

 

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΚΟΙΝΟ

  • Σιγουρευτειτε οτι ο θεραπευτης σας εχει πτυχιο που του επιτρεπει να ασκει το επαγγελμα
  • Να επικοινωνείτε με τους συλλογους για να : ενημερωνεστε για τους θεραπευτες που ανηκουν στα μητρωα τους, για να κανετε καταγγελιες για οτιδηποτε μεπτο πεσει στην αντιληψη σας, για να ζητησετε βοηθεια ή πληροφοριες, για να ενημερωνεστε για τις δρασεις τους
  • Δωστε βαρυτητα στην διαγνωση ενος λογοθεραπευτη σχετικα με την αναπτυξη του λογου και της ομιλιας του παιδιου σας και οχι σε αυτη του παιδιατρου ή των δασκάλων, γνωστών, φιλων, συγγενών κλπ.
  • Στην σελιδα www.logopedists.gr υπαρχουν ερωτηματολογια και χρησιμες πληροφοριες για γονεις καθως και αφισα με τα σταδια αναπτυξης του λογου. Αντίστοιχα, υπάρχει και η σελίδα facebook.com/logopedists.gr
  • Προγραμματιστε μια προληπτικη επισκεψη στον λογοθεραπευτη. Η προληψη ειναι η καλυτερη επιλογη. Στις περιπτωσεις που εχουμε εστω και μικρη καθυστερηση στην εμφανιση της ομιλιας η αξιολογηση απο εναν θεραπευτη ειναι αναγκαια.
  • Η επιλογη ενος θεραπευτη ή ενος θεραπευτικου κέντρου δεν είναι ευκολη υπόθεση. Μια καλή προσέγγιση είναι να ενημερωθειτε για τα κεντρα που υπάρχουν στην περιοχη σας και να κλεισετε ραντεβου σε ολα. Να Μιλησετε με τον θεραπευτη που θα αναλαβει το παιδι σας ή τον συγγενή σας, να ζητήεστε να δείτε τους χώρους θεραπείας και μη διστάζετε να ρωτήσετε οποιαδήποτε πληροφορία θεωρείτε χρήσιμη.